قسمت نهم عزت نفس :

ادامه ویژگیهای افراد با عزت نفس بالا :

۵- افراد با عزت نفس، افکار و گفتگو های درونی خودشون را مدیریت میکنن و نمیذارن که افکار و گفتگو های درونی منفی در اونا قوت بگیره. گفتگوهای درونی ما ۲۴ ساعت شبانه روز وجود دارن حتی در خواب. این گفتگو های درونی اغلب ناخودآگاه هستن و دست ما نیستن. اگه دقت کنید شاید همین الان هم که دارید این متن را می خونید، ذهنتون جای دیگه ای باشه.

متاسفانه، میزان اثرگذاری این نوع گفتگو های درونی بسیار زیاده. اونها از افکار ما ناشی میشن  و خیلی وقت ها به شدت به ما حمله می کنن. مثلا کاری را خراب کرده ایم و ذهنمون، به ما میگه که تو بی عرضه هستی. و بعد دوباره هر وقت این خراب کردن را به یاد بیاریم، دوباره ذهنمون به ما میگه که تو بی عرضه ای.

یکی از عواملی که باعث قدرت زیاد این گفتگوهای درونی میشه ، اینه که آنها نا آگاهانه هستن و چون مدام تکرار میشن، در ما ایجاد باور می کنن.

دلیل دومی که آنها قدرت دارن اینه که ما فکر می کنیم که درست هستن، در صورتی که اکثر اوقات اونها دروغند. این گفتگوها از راههای مختلفی وارد زندگی ما میشن و ما را مورد حمله قرار میدن.

اولین راه ورود آنها مقایسه ما با افرادی هست که در یک رشته خاص مهارت بالایی دارند.

مثلا اگر خودتون از موسیقی چیزی نمیدونید و بخواهید در یک کنسرت ، خودتون را با نوازنده یا خواننده ی کنسرت مقایسه کنید، مطمئن باشید که اون فرد در اون زمینه از شما بهتره و این در حالیه که اصلا این مقایسه صحیح نیست و چه بسا شما هم مهارت یا دانشی داشته باشید که اون نوازنده یا خواننده نداره.

دومین راه ورود گفتگوهای درونی، به یادآوردن شکست های زندگیه . در حالی که شما هر آدم موفقی را ببینید، در زندگیش بارها شکست را تجربه کرده تا الان به جایی که هست رسیده. متاسفانه گفتگوهای درونی به صورت نامحسوس عمل میکنن و ما هم به اونا توجه نمیکنیم و اونا هم کار خودشون را میکنن و اگه ما بتونیم اونا را بشناسیم و به عملکردشون واقف بشیم، میتونیم اونا را متوقف کنیم. کاری که افراد با عزت نفس خیلی خوب اون را بلدند.

بنابراین، برای جلوگیری از آن ها(گفتگوهای درونی)، ما باید آگاهانه شناسایی شون کنیم و به اونا توجه کنیم و بعد اونا را بررسی کنیم که چه قدر با واقعیت تطابق دارن. بعد می فهمیم که اونا اصلا واقعیت ندارن و میتونیم توانایی اونا را خنثی کنیم.

پس از حالا به بعد مثل افرادی که با عزت نفس هستن عمل کنید.

اولا: به هیچ وجه خودتون را با کسی مقایسه نکنید. چون مقایسه کردن واقعا مضر و خطرناکه . حتی نباید خودتون را با افراد ضعیف تر از خودتون هم مقایسه کنید. و در مواقعی که خودتون را با افرادی که مثلا در یک زمینه از شما ماهرتر هستن مقایسه میکنید، انگار تیشه برداشتید و دارید عزت نفس خودتون را قطع میکنید. موقع مقایسه، ما دچار تمرکز نقطه ای می شویم. یعنی، ما فقط به نقاطی از طرف مقابل توجه میکنیم که اون فرد در اون نقاط از ما بهتر و ماهرتره. و اینچنین ما بر روی اون فرد و مهارت و تواناییش تمرکز میکنیم و مهارت های خودمون را نمیبینیم و روی نداشته هامون تمرکز میکنیم.

دوستان، مقایسه نه به شما و نه به اون شخص، هیچ کمکی نمیکنه. و به عقیده من، مقایسه فقط در یک جا ، مجازه و اون هم مقایسه امروز خودمون با دیروزمونه. یعنی مقایسه خودمون با خود قبلیمون. پس از الان به خودتون تعهد بدید که در هیچ حالتی، مگر مقایسه خودتون با خود قبلیتون، در دام مقایسه نیفتید.

دوما: فیلتر ذهنی را بی اثر کنید. ذهن ما ، بر حسب عادت، عادت داره که نقاط قوتمون را ناچیز و بر عکس خطاها و شکست هامون را پر رنگ کنه. در واقع روی ذهن ما فیلتری قرار گرفته که فقط به ناکامی ها اجازه میده که وارد هشیاری ما بشن و توجه ما را روی آنها متمرکز میکنه.

 دوستان،یعنی شما اصلا در زندگیتون پیروزی و موفقیت نداشته اید. پس چرا اونا را نادیده میگیرید؟

حال، که از این خاصیت ذهن آگاهی پیدا کردیم، باید آگاهانه و به طور مرتب، موفقیت و پیروزی هامون را به یاد بیاریم و هروقت که ذهنمون مقاومت کرد یا خواست که ناکامی ها و شکست هامون را بزرگ جلوه بده، سریعا باید این ترفندش را خنثی کنیم.

مورد سوم این که: افراد با عزت نفس بابت گذشته تاسف نمیخورن. یکی از آثار بد تاسف خوردن، اینه که باعث میشه ما خودمون را سرزنش کنیم. در صورتی که هر وقت خواستیم در مورد گذشته یا کاری تاسف بخوریم، باید به خودمون یادآوری کنیم که اگر اون کارها یا اشتباهات را نمیکردیم، الان این شرایط و این آگاهی و این موقعیت فعلیمون را نداشتیم. ما در اون زمان، براساس آگاهی و دانشی که داشتیم، بهترین کار ممکن را کردیم. حالا شاید در اون زمان اون کار اشتباه بوده، ولی ما که عمدی نکردیم و تجربه ای که از اون کارها به دست آوردیم، باعث شده که در زمان حال اینجایی باشیم که هستیم.

مورد چهارم هم این که: افراد با عزت نفس بالا، مسائل را اغراق آمیز جلوه نمیدن . اغراق کردن یه خطای ذهنیه و میتونه به عزت نفس ما آسیب جدی بزنه. وقتی فردی از کلماتی مانند هرگز، همیشه، همه، هیچکس، هیچوقت و این چنینی استفاده میکنه، یعنی داره مساله ای را اغراق آمیز جلوه میده که واقعا اینطور نیست. وقتی شخصی از این نوع کلمات استفاده میکنه، عملا داره همه مواردی را که در  اونها عملکرد قابل قبولی داشته را نادیده میگیره. وقتی ما مساله ای را اغراق آمیز بیان یا اصطلاحا بزرگنمایی میکنیم، اتفاقی که میفته اینه که سایر جنبه های اون مساله را نمیتونیم ببینیم. پس باید از امروز تمرین کنیم و مسائل را بدون اغراق و فقط مثل یک مشاهده کننده ی بی طرف ببینیم.

مورد پنجم، افراد با عزت نفس از پدیده ذهن خوانی استفاده نمیکنن. پدیده ذهن خوانی وقتی اتفاق میفته که شما فکر میکنید که میدونید دیگران در مورد شما چطور فکر و قضاوت میکنن. در حالی که این ها فقط تصورات شما هستن و تا زمانی که از خود آنها نپرسید، نمی تونید با اطمینان بگید که آیا درست فکر کرده اید یا خیر؟ و آیا آنها واقعا به شما فکر میکنن و راجع به شما قضاوت میکنن یا خیر.

در واقع در این پدیده، ما اون چیزی را که خودمون فکر میکنیم، را به دیگران نسبت میدیم. افراد با عزت نفس به جای اینکه تمرکز خودشون را روی پدیده ذهن خوانی بذارن، انرژی خود را روی کارهای مهمتر صرف میکنن که در نهایت به رشد و پیشرفتشون منجر میشه.

مورد ششم، افراد با عزت نفس بالا تلاش میکنن تا عادت سرکوفت زدن به خود را از خودشون دور کنن. دوستان، ذهن شما دوست داره بر حسب عادت، شما را به خاطر اشتباهایی که مرتکب شده اید و یا حتی اشتباه های نکرده هم ، شما را ملامت کنه و یک جورایی شما را مقصر جلوه بده و دچار عذاب وجدان کنه.

دکتر مک کین میگه: که عادت سرزنش کردن خود به خاطر یک خطای فکری به نام سفسته کنترل اتفاق میفته. سفسته کنترل میگه: که هر اتفاقی در زندگی شما میفته، صد در صد روش کنترل دارید. در صورتی که این خیلی احمقانه است چرا که بسیاری از اتفاقات زندگی ما هستن که ما بر رویشان کنترل نداریم یا صد در صد کنترل نداریم. با توجه به این ۶ مورد، ما باید وارسی کنیم و ببینیم که چطور میتونیم گفتگوهای درونی خودمون را آگاهانه کنترل و خنثی کنیم و باید ارزیابی کنیم ببینیم که بیشتر درگیر کدام خطای ذهنی هستیم و اون را از خودمون دور کنیم.

۶- افراد با عزت نفس بالا مثل یک فرد با عزت نفس عمل می کنن.

افرادی که عزت نفس بالا دارن، واقعا افرادی جسور و با جرات هستن. اونها جرات بیان نظر، درخواست کردن و ابراز افکارشون را دارن. آنها طوری حرف میزنن و رفتار میکنن که نشان میدن واقعا خودشون را قبول دارن و برای خودشون ارزش و احترام قائلن. اونها اون چیزی را که توی دلشونه، را ابراز میکنن و نمیترسن که: مبادا حرفشون پذیرفته نشه، دیگران تاییدشون نکنن و مبادا از نظر بقیه اشتباه باشه و احمق جلوه داده بشن.

افراد با عزت نفس با جسارتی که دارن، نشون میدن که به خودشون باور دارن و خودشون را همونطور که هستن، پذیرفته اند و در بیان نظرات و افکار و احساساتشون، هیچ ترس و واهمه ای ندارن.

دوستان، شما هم اگر می خواهید فرد با عزت نفسی باشید، باید شروع به تمرین کنید و مثل افراد با عزت نفس رفتار کنید. پس از امروز این کارها را انجام دهید:

۱- آنچه باور و عقیده دارید را، بگید. ( البته هر باوری را هر جایی هم نیاز نیست بگید.) و این کار را زمانی انجام بدید که مطمئن هستید باورتون درسته و چیزی نیست که به کسی آسیبی بزنه. و نکته مهم اینکه همونطور که جسارت دارید باورتون را اعلام کنید، همانطور هم باید محترمانه عقاید و باورهای افراد دیگه را هم تایید کنید. حتی اگر باور اونها با باور شما متفاوت باشه.

۲- احساساتتون را ابراز کنید. وقتی شما جرات و توانایی بیان احساستون را پیدا کنید، اینطوری درهایی از صمیمیت، پیوند، تفاهم و پذیرش به رویتان باز میشه.

۳- آنچه که در محیط کار، منزل، دانشگاه، مدرسه و…، از طرف کسی آزارتون میده را مطرح کنید و خالصانه به او بگید که این کارش باعث رنجش شما میشه.

۴- به افرادی که با اونها ارتباط دارید، نیازهاتون را بگید. وقتی چیزی براتون مهمه، حق دارید که اون را درخواست کنید. خیلی با اطمینان و محکم نیازتون را درخواست کنید. درست مثل افراد با عزت نفس.

۵- اگر واقعا کسی درخواست نابجایی داره و اون درخواست شما را عذاب میده، حق نه گفتن دارید. اگر کاری از دستتون بر میاد و شرایطش را دارید که جواب مثبت بدید، دریغ نکنید ولی وقتی نمیتونید یا اینکه معذب هستید، حق دارید که نه بگید.

۶- برای خودتون هدف داشته باشید و مسیر زندگیتون را معلوم کنید . وقتی هدف داشته باشید، کم کم به اون اهداف نزدیک میشید و احساس خوب دارید و عزت نفستون هم رشد می کند. وقتی به این موارد عمل کنید، دارید به صورت عملی نشون میدید که از خودتون حمایت می کنید، برای خودتون ارزش و احترام قائلید و این یعنی عزت نفس.

اگه در مورد این مطلب نظر یا تجربه ای دارید و فکر میکنید مفیده، خوشحال میشم نظر یا تجربه تون را از طریق کادر پائین همین صفحه برامون ارسال کنید.

تا قسمت بعد یا حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جایگاه بنر

محتوای دلخواه