قسمت دوازدهم عزت نفس :

ادامه ویژگیهای افراد با عزت نفس پائین :

۸- افراد با عزت نفس پایین به توانایی و قدرتشون تردید و شک دارن.

این افراد به دلیل این که خود و توانایی های خودشون را نمی شناسن و قوانین کیهانی را نمیدونن و اهداف بزرگی در زندگی ندارن و حاضر نیستن از دایره امنی که برای خودشون ساختن، بیرون بیان، به خود و توانایی های خودشون باور ندارن. ولی برعکس، افراد با عزت نفس، قدرت های درونی خود را میشناسن، قوانین و اصول کیهانی موفقیت را میشناسن، اهداف بزرگ دارن، حاضرند بهای رسیدن به خواسته و هدفشون را بپردازن و حرکت کنن، از کارهای کوچک شروع میکنن و اهداف کوچک را به واقعیت تبدیل میکنن و به مرور زمان عزت نفسشون بیشتر و بیشتر میشه.

اگر میخواهید عزت نفستون را بالا ببرید، استانداردها و معیارهای خودتون را بالاتر ببرید، تمرین کنید الگوهایی پیدا کنید که عزت نفس دارن، موفق هستن. کتاب و زندگی نامه افراد موفق را بخونید و این را هم بدونید که این تغییرات قدم به قدم انجام میشه و باید به صورت تدریجی عزت نفستون را بالا و بالاتر ببرید.

۹- افراد با عزت نفس پایین از موقعیت های جدید می ترسن.

مثلا از شغل جدید، محل سکونت جدید، نوع زندگی جدید و شهر جدید می ترسن. افراد با عزت نفس میدونن که تنها راه حل برای از بین بردن ترس، اینه که شما وارد اون موقعیت بشید و به اون ترس حمله کنید. اون وقته که ترس محو میشه. اگه وارد اون موقعیتی که ترس دارید نشید، به هیچ وجه ترستون نمیریزه و به پیشرفت های بزرگ دست پیدا نمیکنید. پس اگه می خواهید اعتماد به نفستون رشد کنه، وارد چیزی بشید که از اون واهمه دارید: اگه از رابطه جدید میترسی ، واردش شو. اگه از تغییر شغل میترسی، واردش شو. اگه دوست داری مهاجرت کنی، این کار را بکن و …….، و اون وقت می بینید که چقدر ترس هاتون واهی بوده.

ترس های ما مثل بندهای نامرئی هستن که دست و پای ما را بسته اند. نذارید این بندهای نامرئی شما را محدود کنن. بندها را پاره کنید و خودتون را آزاد کنید. نقطه مقابل ترس، ایمانه. اگه میترسید یعنی، به خود و خداتون ایمان ندارید. اگه اهدافی دارید، اگه خواسته ای و یا رویایی دارید ولی میترسید، مطمئن باشید تا زمانی که بر ترستون غلبه نکنید و حرکت نکنید، هیچ اتفاق جدیدی در زندگیتون نمیفته.

۱۰- افراد با عزت نفس پایین از شکست و عدم موفقیت میترسند.

تمام افراد موفق تاریخ، بلااستثناء شکست خورده اند، ولی یک تفاوت بین افراد با عزت نفس پایین و افراد با عزت نفس بالا وجود داره و اون اینه که اونهایی که عزت نفس پایین دارن، عدم موفقیت را شکست تلقی میکنن و فکر میکنن دنیا به آخر رسیده. ولی آن هایی که عزت نفس بالا دارن ، عدم موفقیت را شکست نمیدونن و اون را تجربه میدونن. و با خود میگن: که من راهی که رفتم درست نبود و نتیجه ای که می خواستم را نگرفتم. دفعه بعد راه درست را انتخاب می کنم و مطمئنم که به نتیجه دلخواهم می رسم.

افراد موفق یک راه اشتباه را دوبار نمیرن.

جهان به آدم هایی که حرکت میکنن، راه خود را ادامه میدن، امید دارن، نمیترسن و باور دارن که میشه، پاداش میده .

۱۱- افراد با عزت نفس پایین مرتبا میخوان بقیه را راضی نگه دارن.

اونها در زندگی سبک خاص خودشون را ندارن و معمولا دنباله رو هستن. کسانی که این چنین هستن، مدام دنبال این هستن که تایید دیگران را بگیرن و مواظبن که بقیه از حرفشون، رفتار و لباسشون ناراحت نشن و میخوان طوری زندگی کنن که خوشایند دیگران باشه و برای دل خودشون زندگی نمیکنن.

ولی افراد با عزت نفس بالا، سبک خاص خودشون را دارن. چون به خودشون، روششون و دیدگاهشون باور دارن، هیچوقت دنبال راضی کردن دیگران نیستن. البته این با بی احترامی به دیگران فرق داره. این بی احترامی نیست. فرد با عزت نفس میگه که این روش منه و من دوست دارم اینطور زندگی کنم، لباس بپوشم، این دیدگاه را داشته باشم و در کمال احترامی که برای دیگران قائلم، نمیخوام روش، دیدگاه و نوع زندگیم را به کسی تحمیل کنم. اگه این سبک زندگی من، تو را اذیت میکنه، نمیخوام تو را قانع کنم . من که دارم زندگیم را می کنم.

پس اگه کسی از سبک زندگی شما خوشش نیومد، به او بگید که ما هر کدام متفاوت از هم،  فکر و زندگی میکنیم و حق داریم که اینچنین باشیم.

اصلا نخواهید که دیگران را راضی کنید. هر طور که دوست دارید و راحت هستید زندگی کنید. این خودخواهی نیست. خودخواه آنهایی هستن که میخوان شما به سبک اونها زندگی کنید. ما انسان هستیم و به حکم انسان بودنمون حق داریم که هر طور راحت تریم زندگی کنیم.

ما باید بپذیریم که توانایی اینکه در زندگی، همه را راضی نگه داریم ، نداریم. ما باید در زندگی، هدف و سبک خود را داشته باشیم و دنبال راضی کردن همه نباشیم . باور کنید اینطوری، دیگران به عنوان یک شخص با اعتماد به نفس، قابل اعتماد و محترم، بیشتر به شما علاقه مند میشن و بیشتر دوستتون خواهند داشت.

بر عکس، کسانی که یک شخصیت منسجم ندارن و هر لحظه با حرف هر کسی، عقاید خود را تغییر میدن، به عنوان آدمی بدون هویت و دمدمی مزاج شناخته میشن و با وجود اینکه تمام تلاششون را میکنن تا دیگران از اونها راضی باشن، در کمال تعجب، دیگران از آنها دوری میکنن.

پس ما باید یاد بگیریم که سبک زندگیمون را مشخص کنیم و طبق همون روش ادامه بدیم. دنبال تایید دیگران نباشیم و نخواهیم همه را راضی کنیم و نظر بقیه را جلب کنیم. حتی نخواهیم کسی را تغییر بدیم و اجازه هم ندیم کسی بخواد ما را تغییر بده. مگر جایی که بدونیم کاری را که داریم انجام میدیم اشتباهه و بدونیم راهمون اشتباهه و بخواهیم تغییرش بدیم.

اگه در مورد این مطلب نظر یا تجربه ای دارید و فکر میکنید میتونه مفید باشه، خوشحال میشم نظر یا تجربه تون را از طریق کادر پائین همین صفحه برامون ارسال کنید

تا قسمت بعد، یا حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جایگاه بنر

محتوای دلخواه