قسمت دوم شاه کلید موفقیت فرزندان

سلام و عرض ادب

خب قبل از اینکه جلسه دوم را شروع کنیم بذارید یه نکته خیلی خیلی مهم در مورد نقش و تاثیری که ما والدین توی زندگی فرزندانمون داریم یه کم صحبت کنم.

دوستان ما چه بخواهیم، چه نخواهیم مهمترین و موثرترین فرد توی زندگی بچه هامون هستیم. چرا؟

چون بچه هامون مخصوصا در سنین قبل از ۷ سالگی که هنوز مدرسه نرفتن و بیشتر وقتشون را با ما میگذرونن و تا زمانی که از ما جدا نشده و مستقل نشده اند، تمام گفتار و رفتارهای ما چه کلامی یا غیر کلامی را مثل اسفنج به خودشون جذب میکنن. و این حرفها و اعمالمون چه کلامی یا غیر کلامی، توی زندگی اونها به شدت تاثیر گذار هستن.

دوستان، حرفها و اعمال ما خنثی نیستن، یا منفی هستن یا مثبت.

بعبارتی، حرفها و اعمال ما :

یا دارن فکر بچه هامون را بزرگ میکنن یا کوچک

یا دارن ذهن بچه هامون را ثروتمند میکنن یا فقیر

یا دارن عزت نفسشون را تقویت میکنن یا تخریب

 یا دارن باور هاشون را سازنده میکنن یا بازدارنده

یا دارن اعتماد به نفسشون را بالا میبرن یا پائین

یا دارن خودباوریشون را تقویت میکنن یا تضعیف

یا دارن ضمیر ناخودآگاهشون را برای موفقیت برنامه ریزی میکنن یا برای معمولی بودن یا بدتر از اون برای شکست.

و و و …

پس طبق قانون کاشت و برداشت که میگه ما دقیقا کاشته های خودمون را برداشت میکنیم، اگه رویکرد ما نسبت به بچه هامون مثبت باشه، یعنی گفتار و رفتارمون موثر و مثبت باشه،  میتونیم انتظار یه شخصیت مثبت و موفق هم ازشون داشته باشیم و برعکس، اگه خدای نکرده رویکردمون منفی باشه، یعنی گفتار و رفتارمون غیر موثر و منفی باشه،  باید انتظار یه بچه ای با شخصیت ضعیف و در آینده معمولی یا شکست خورده را داشته باشیم.

خبر خوب اینکه ما الان اینجا توی سایت نوزده بیست و توی این دوره هستیم تا با بالا بردن آگاهیهای خودمون نسبت به قوانین و اصول فرزند پروری و همچنین قوانین و اصول موفقیت، اگه خدای نکرده رویکردمون تا حالا منفی بوده، اون را تغییر بدیم و مثبت کنیم، اگه خوب بوده عالیش کنیم و اگه عالی بوده فوق العاده اش کنیم.

پس همینکه تا الان به این آگاهی رسیده باشیم که حرفها و اعمال ما در قبال فرزندانمون خیلی میتونه روی آینده اونا تاثیر گذار باشه و از الان تصمیم بگیریم که بیشتر حواسمون به گفتار و رفتارمون باشه و گفتار و رفتارمون را هدفمند و با برنامه کنیم، دستاورد خیلی خیلی بزرگیه. و اگه همین یه نکته را خوب درک کنیم و خوب بهش عمل کنیم بیشترین نتیجه را از این دوره میتونیم بگیریم.

خب بریم سروقت جلسه دوم:

دوستان، اگه مقاله مهمترین عامل رسیدن به خواسته ها که توی قسمت مقالات سایت گذاشتم  را خونده باشید، متوجه شدید که هدفگذاری و داشتن چشم انداز مهمترین عامل موفقیته. ( میتونید از اینجا مقاله مهمترین عامل رسیدن به خواسته ها را مشاهده کنید. )

بنابراین، همین اول کار بگم که ما توی این سایت و توی این دوره هر کار که میکنیم، ( اگه میخواهیم افکار بچه هامون را بزرگ کنیم، عزت نفسشون را تقویت کنیم، اعتماد به نفسشون را بالا ببریم، باورهاشون را درست و سازنده کنیم، ضمیر ناخودآگاهشون را خوب برنامه ریزی کنیم و همه و همه )، انتظار و هدف نهائیمون اینه که بچه هامون توی نوجوونی و جوونیشون  بتونن اهداف بزرگ، درست و مناسبی را برای خودشون مشخص کنن و اگه واقعا بتونن درست این کار را انجام بدن، مهمترین قدم در راستای ساخت یه آینده ی فوق العاده برای خودشون برداشتن.

خب، حالا که فهمیدیم هدفمون از همه کارهائی که میخواهیم بکنیم چیه؟ بهتر میتونیم این کارها را انجام بدیم.

ما در این دوره میخواهیم بایدها و نبایدهائی که در قبال فرزندانمون باید انجام بدیم را بشناسیم، اونا را یاد بگیریم و بهشون عمل کنیم. ابتدا مهمترین بایدها را تیتروار نام میبرم. سپس مهمترین نبایدها را تیتروار میگم و بعد یکی یکی همه اونها را کامل توضیح میدم.

بایدها :

اول : ضمیر ناخودآگاه بچه هامون را برای موفقیت برنامه ریزی کنیم و باورهای سازنده درشون ایجاد کنیم.

دوم : عزت نفسشون را تقویت کنیم.

سوم : اعتماد به نفسشون را تقویت کنیم.

چهارم : خودباوریشون را تقویت کنیم.

پنجم : آگاهیشون را بالا ببریم.

ششم : فکرشون را بزرگ کنیم.

هفتم : دیدشون را باز کنیم.

هشتم : بهشون کمک کنیم تا استعداد یا علاقه شون را بشناسن.

نهم : محیطشون را غنی کنیم.

دهم : بهشون یاد بدیم که نوع دوستانی که انتخاب میکنن به شدت روی آینده شون تاثیر گذاره.

یازدهم : مهارتهای ارتباطی را بهشون یاد بدیم و نقش این مهارتها را در زندگیشون بهشون یادآوری کنیم.

دوازدهم : قوانین زندگی، قوانین موفقیت، قوانین کسب و کار، قوانین پول و ثروت، قوانین هوش مالی و…، را بهشون یاد بدیم.

سیزدهم : مهمترین عامل رسیدن به خواسته ها، مهمترین عامل ثروتمند شدن، مهمترین عامل تفاوت در زندگی و…، را بهشون یاد بدیم.

چهاردهم : از داشتن الگو و نقش مهمی که میتونه در زندگیشون ایجاد کنه براشون بگیم.

پانزدهم : و از همه مهمتر نقش انتخاب و تاثیری که توی زندگیشون داره را، براشون توضیح بدیم.

اگه ما تمام چهارده مورد اول را درست روی بچه هامون کار کنیم و درست بهشون آموزش بدیم، بچه هامون انتخابهای بهتری خواهند داشت یعنی به خوبی مورد پانزدهم را انجام میدن.

نبایدها :

اول : تخریب عزت نفس

دوم : تخریب اعتماد به نفس و خودباوری

سوم : تحقیر کردن

چهارم : سرزنش کردن

پنجم : تنبیه غیر اصولی کردن

ششم : مقایسه کردن

هفتم : درک نکردن

هشتم : به حساب نیاوردن

نهم : توقع زیادی و غیر منطقی داشتن

دهم : فشار بیش از حد آوردن

دوستان، تمام این نبایدهائی که اینجا نام بردم باعث برنامه ریزی نامناسب ناخودآگاه و تخریب عزت نفس فرزندانمون میشن. پس خیلی مهمه که ما به اونها آگاهی داشته باشیم و حواسمون باشه که آگاهانه یا ناآگاهانه اونها را انجام ندیم یا حداقل کمتر انجام بدیم.

نکته مهم اینکه ما برای اینکه بایدها و نبایدهائی که گفتم را به نحو احسن به بچه هامون آموزش بدیم و درست روشون کار کنیم باید خودمون کامل اونها را بشناسیم و روشون مسلط باشیم. که من همه این موارد را در دوره ها و محصولات سایت به طور کامل توضیح میدم.

خب، بریم سروقت بایدها و اونها را یکی یکی براتون توضیح بدم.

باید اول : برنامه ریزی درست و مثبت ضمیر ناخودآگاه

بذارید برای درک بهتر این مورد ابتدا دوتا مثال بزنم و بعد بریم سراغ ضمیر ناخودآگاه و برنامه ریزی اون.

مثال اول:

اگه گواهینامه رانندگی داشته باشید و رانندگی کردن را بلد باشید، حتما روزهای اولی که میخواستید رانندگی یاد بگیرید را یادتون هست که چقدر استرس داشتید و هر کاری که میخواستید انجام بدید را تک تک انجام میدید و هی ماشین زیر پاتون خاموش میشد یا منحرف میشد و …

ولی الان که چند وقتی از رانندگی کردنتون میگذره و مرتب رانندگی میکنید دیگه به هیچی فکر نمیکنید، سوار میشید، ماشین را روشن میکنید و به صورت ناخودآگاه رانندگی میکنید. بعضی وقتها همزمان موسیقی هم گوش میدید، با تلفن هم حرف میزنید، شاید لقمه ای چیزی هم داشته باشید و بخورید. و رانندگیتون هم میکنید بدون اینکه بهش فکر کنید.

چرا اینجور شدید و الان اینقدر راحت رانندگی میکنید؟ به خاطر اینکه در اثر رانندگی کردن زیاد و تکرار، رانندگی کردن توی ضمیر ناخودآگاهتون نفوذ کرده و حالا ضمیر ناخودآگاهتون داره این کارها را براتون انجام میده. و اون داره رانندگی میکنه و حواسش به همه جا و همه چیز هم هست.

مثال بعدی:

احتمالا همتون توی منزل ساعت دیواری دارید. و معمولا به خاطر اینکه ساعت دیواریتون سالهای سال هست که جاش تغییر نکرده، به محضی که بخواهید ساعت را نگاه کنید سریع و به صورت ناخودآگاه به محلی که ساعت هست نگاه میکنید.

حالا من ازتون میخوام حتما حتما این تمرینی که میگم را انجام بدید. یا ساعت را از جای خودش برای یه چند روزی بردارید یا اینکه جاش را تغییر بدید. اگه این تمرین را انجام بدید متوجه میشید حداقل برای ده الی پانزده بار بدون اینکه یادتون باشه ساعت را برداشتید یا اون را جابجا کردید برای نگاه کردن به ساعت به محل قبلیش نگاه میکنید. چون در اثر تکرار زیاد عادت کردید و این کار را بدون اینکه خودتون متوجه بشید ناخودآگاهتون داره انجام میده.

و بعد از ده پونزده بار که دیدید اونجا نیست تازه متوجه میشید که اون را برداشتید یا جابجا کردید و دیگه به محل قبلیش نگاه نمیکنید.

حالا این مثال ساعت مربوط به یه جسم فیزیکی هست و سریعتر میشه بهش آگاه شد و تغییرش داد در صورتیکه اگه مربوط به فکر یا باور باشه به این راحتیها اصلا متوجهش نمیشیم، چه برسه که بخواهیم تغییرش بدیم.

دوستان، تمام حرفها و رفتارهائی هم که ما در مورد فرزندانمون انجام میدیم و در قبالشون به کار میبریم، به خاطر تکرار زیاد توی ناخودآگاهشون نفوذ میکنه و  ضمیر ناخودآگاهشون را برنامه ریزی میکنه و همین برنامه ریزی نا مرئی بعدها زندگی اونها را اداره میکنه.

بنابراین، اگه ما با گفتار و رفتارمون ضمیر ناخودآگاه فرزندانمون را درست و مثبت برنامه ریزی کنیم، دقیقا مانند مثال ساعت که گفتم ، ضمیر ناخودآگاهشون، اغلب اوقات دنبال چیزهای مثبت، درست و موفقیت میگرده و همونها را هم  براشون پیدا میکنه .

و برعکس، اگه با گفتار و رفتارمون ضمیر ناخودآگاه فرزندانمون را منفی و بد برنامه ریزی کنیم، بازم دقیقا مانند همون مثال ساعت که گفتم، ضمیر ناخودآگاهشون، اغلب اوقات دنبال چیزهای منفی، مشکلات، شکست و نشدن و …میگرده و همونها را هم براشون به ارمغان میاره.

 و به همین خاطره که من خیلی تاکید دارم که ما باید نسبت به این قضیه آگاهی به دست بیاریم و آگاهانه ذهن و ضمیر ناخودآگاه فرزندانمون را درست، مثبت و برای موفقیت برنامه ریزی کنیم.

یه نکته خیلی خیلی مهم: اگه ما از این دوره فقط همین یه مطلب را خوب درک کنیم و بهش عمل کنیم دستاورد خیلی بزرگی کسب کرده ایم و اون مطلب اینه که ما در هر لحظه با حرفها و کارهامون در حال برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه فرزندانمون و باورسازی برای اونا هستیم. پس مواظب حرفها و کارهامون باشیم.

خب این جلسه یه کم طولانی شد. همینجا جلسه را تمام میکنم و توی جلسه بعد در خدمتتون هستم.

در ضمن اگه در مورد این قسمت از دوره نظر یا تجربه ای دارید و احساس میکنید نظر یا تجربه تون مفیده و میتونه به بقیه کمک کنه خوشحال میشم نظر یا تجربه تون را از طریق کادر پائین همین صفحه برامون ارسال کنید شاید برای کسی مفید باشه.

تا قسمت بعد یا حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جایگاه بنر

محتوای دلخواه