قسمت چهارم عزت نفس :

حالا میخوام کمی به عقب برگردم و مبحث عزت نفس و اون سه فاکتوری که یک فرد با عزت نفس داره را بیشتر باز کنم.

سه فاکتور :

۱-فرد خودش را دوست داشته باشه.

۲-خودش را ارزشمند و لایق بدونه و برای خودش احترام قائل باشه.

۳-و سوم اینکه خودش را همانطور که هست بپذیره.

اینکه فرد خودش را دوست داشته باشه، یعنی چی؟

اگه شما از هر آدمی بپرسید که آیا تا حالا کسی را دوست داشته، احتمال زیاد جواب میده: بله. و اگه از او بپرسید که آیا خودش را هم دوست داره؟، مطمئنا او جواب مثبت میده. ولی آیا واقعا او خودش را دوست داره؟

بذارید اینطور بگم : شما وقتی کسی را دوست داری، این دوست داشتن را چطور بهش نشون میدی؟

با صحبتاتون بهش ابراز علاقه می کنید، حرفی نمی زنید که ناراحت بشه، براش هدیه می خرید و سعی می کنید که تحقیق کنید ببینید چه چیزی را دوست داره و همون چیز را که دوست داره براش می خرید و خیلی براتون مهمه که از اون هدیه ای که براش خریدید ، خوشش بیاید، مواظب گفتار و رفتارتون هستید که مبادا حرفی بزنید که باعث رنجش او بشید و سعی می کنید طوری برخورد کنید که او دوست داره. و خیلی براتون مهمه که او هم شما را دوست داشته باشه.

توی هر شرایط و موقعیت می خواهید ثابت کنید و به او نشان بدید که براتون ارزشمنده. اگه گاهی کار اشتباهی بکنه یا حرف نابجایی بزنه ، با او با مهربانی رفتار می کنید و سرزنشش نمی کنید. اگه قصد انجام کاری را داشت تا جایی که بتونید کمکش می کنید.

اگه از کسی یا چیزی ناراحت باشه باهاش همدردی می کنید.

اگه هدیه ای برات بخره یا کاری کنه که خوشحال بشید، بیشتر از اون چیزی که فکرش را هم بکنه، ازش قدردانی و تشکر میکنید.

مناسبت هایی که به او مربوط میشه را به خاطر دارید و براش کادو میخرید و بهش تبریک می گید. و در یک کلام همه بهترین ها را براش می خواهید و آرزو دارید.

اگه فردی کسی را دوست داشته باشه، واقعا نمیتونه هیچ کدوم از این موارد را منکر بشه و بگه من برای کسی که دوست دارم حتی یکی از این موارد را از قلم میندازم.

حالا با توجه به شرایط و موارد ذکر شده، آیا شما خودت را اینطوری دوست داری؟ با خودتون فکر کنید که چه قدر خودتون را دوست دارید. تا حالا در زندگی چه کارهایی انجام دادید که نشون میده خودتون را دوست دارید؟ آیا تا حالا شده برای خودت تولد بگیری؟ و برای روز تولدت یه کادوی خوب برای خودت بخری؟ آیا تا حالا شده از خودت تشکر کنی؟ آیا تا حالا شده قربون صدقه خودت بری؟ آیا پیش اومده جلو آیینه بایستی و توی چشمای خودت زل بزنی و به خودت بگی که هیچ میدونی چقدر دوستت دارم؟ و …

و در کل آیا کارهایی که برای کسی که دوستش داری انجام میدی، برای خودت هم انجام میدی؟

پس الان متوجه شدیم که اونطوری هم که فکرش می کردیم، خودمون را دوست نداریم. ولی یه فردی که عزت نفس داره، خوب میدونه که مهمترین فرد زندگیش خودشه و این را هم میدونه که بزرگترین مسئولیتش اول از هر چیز ، رشد و پیشرفت خودشه. چرا که خوب میدونه که تا نتونه به خودش کمک کنه، قطعا برای کمک به دیگران هم فرد مناسبی نخواهد بود.

پس دوستان، یادمون باشه که ما قبل از اینکه فرد دیگری را دوست داشته باشیم، باید خودمون را بیشتر از هر فرد دیگه ای دوست بداریم و این به معنی تکبر و غرور نیست.

کسی که عزت نفس داره، خودش را دوست داره و دیگران را هم دوست داره، به خودش احترام میذاره و به دیگران هم احترام میذاره، اما فرد مغرور اینطوری نیست ، او فقط خودخواهه ( حتی شاید خودش را هم دوست نداشته باشه. )، فرد مغرور حتی ممکنه به دیگران بی احترامی بکنه. دیگران را بی ارزش بدونه. ولی فرد با عزت نفس با همه مهربونه و برای همه ارزش و احترام قائله.

کسی تا خودش را دوست نداشته باشه، نمی تونه دیگران را هم دوست بداره و اگه به کسی هم علاقه نشون بده، احتمالا این دوست داشتنش واقعی نیست و به خاطر خلاء هایی که داره، به دیگران علاقه مند میشه.

در واقع تا زمانی دیگران را دوست داره که دیگران کاستی ها و خلاء هاش را پر کنن و وقتی کاستیهاش برطرف بشه ، اون دوست داشتن هم، از بین میره.

ولی کسی که خودش را دوست داره ، اشخاص را فقط به خاطر خودشون دوست داره و این یک علاقه ارزشمنده و میشه به این دوست داشتن اعتماد کرد.

پس اگه ما واقعا خودمون را دوست داشته باشیم ، حتی توی روابط عاطفی و زناشوییمون هم تغییرات فوق العاده ای به وجود میاد: از درون آرام هستیم، سلامت ذهن و روان داریم و یک انسان نرمال و قابل اعتماد میشیم.

فرد با عزت نفسی که خودش را بدون قید و شرط دوست داره، خودش را فارغ از هر نقشی که توی زندگی داره، دوست میداره ، خودش را دوست داره چون یه انسانه و از همه مهمتر چون خودشه.

بنابراین در هر حالتی خودتون را دوست داشته باشید، حتی اگه فردی گناهکار و پراشتباه هم بوده اید، باز هم خودتون را دوست بدارید. چرا که تنها زمانی می تونید اشتباهات و اتفاقات بد گذشته را جبران کنید که به خودتون علاقه داشته باشید و بخواهید برای بهتر شدن قدم بردارید.

اگه در مورد این مطلب نظر یا تجربه ای دارید و فکر میکنید میتونه مفید باشه، خوشحال میشم نظر یا تجربه تون را از طریق کادر پائین همین صفحه برامون ارسال کنید.

تا قسمت بعد یا حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جایگاه بنر

محتوای دلخواه