قسمت یازدهم شاه کلید موفقیت فرزندان

در قسمت قبل گفتم که اگه میخواهیم عزت نفس را، در فرزنذانمون ایجاد و تقویت کنیم، باید در عمل با رفتار و گفتارمون، حس ارزشمندی و مهم بودن، قابل احترام بودن، خواستنی بودن و دوست داشتنی بودن را در اونها القا کنیم و همیشه به اونها یادآور بشیم که چه قدر از داشتنشون خوشحالیم. وقتی به درستی این کار را انجام بدیم چند اتفاق مهم میفته:

۱- اونها خودشون را انسانهایی ارزشمند و قابل احترام تصور میکنن و این تصور مثبت، چگونگی برخورد اونها با دنیای اطرافشون را شکل میده و افرادی میشن که به خودشون اعتماد دارن، خودشون را شایسته میدونن، حس خوبی نسبت به خودشون دارن و خودشون را دوست میدارن.

۲- باور اونها نسبت به خودشون، مثبت میشه. ( باور قضاوتیه که درباره ارزش کلی خودمون میکنیم. )، اونها وقتی با باور مثبت به خودشون نگاه میکنن، ارزشمندی را در خودشون میبینن و چون احساس درستی به خودشون دارن، اتفاقات خوبی هم براشون میفته.

۳- احساسشون نسبت به خودشون، یک احساس مثبت و خوبه. وقتی فردی احساسش خوب باشه، مطمئنا اتفاقات خوبی هم براش میفته.

البته بر عکس این موارد هم صادقه. یعنی اگه ما رفتار و گفتار نامناسبی با فرزندمون داشته باشیم،اونها تصورشون، باورشون و احساسشون نسبت به خودشون منفی و بد میشه و عزت نفسشون هم تخریب میشه.

شاید تا الان پیش خودتون بگید که خیلی از این مطالب تکراریه. بله درسته و من عمدا تکرار کردم، چرا که میخوام با تکرار این مطالب، اهمیت موضوع عزت نفس را درک کنید. چرا که اگه درکش کنید و اون را به عنوان یک موضوع بسیار مهم در موفقیت فرزندانتون در نظر بگیرید، برای ساختنش تلاش میکنید. ولی اگه اهمیتش درک نشه، تلاشی هم برای به دست آوردنش نمیشه.

از طرفی وقتی شما این دوره را تهیه و براش هزینه کرده اید، معلومه که آینده فرزندانتون براتون بسیار مهمه، وگرنه خیلی از والدین اصلا به این مسائل اهمیت نمیدن. که اون هم دو دلیل میتونه داشته باشه: یا اهمیت این مسائل را نمیدونن و یا اینکه بی خیالن و هدف خاصی برای فرزندانشون ندارن و میگن که هر چه شد، شد.

شما اگه بتونید عزت نفس فرزندانتون را بالا ببرید، یعنی ارزشمندی را در اونها تقویت کنید، اونها دیگه تن به هر نوع زندگی نمیدن، با هر کسی دوست نمیشن، به سمت کار بد نمیرن، به شغل های سطح پایین رضایت نمیدن و این باور را دارن که: ( من آدم ارزشمندی هستم و لیاقت یک زندگی فوق العاده را دارم و از همه مهمتر اینکه می توانم یک زندگی خوب را برای خودم بسازم، پس از وقتم درست استفاده می کنم و در جهت اهداف بزرگی که دارم، حرکت می کنم و تلاش می کنم زندگی خوبی برای خودم بسازم. )

اما فردی که عزت نفس ضعیف داره، همیشه عاطل و باطله و دوستانی مثل خودش داره و بی هدفه،  به دلیل اینکه حس ارزشمندی نمیکنه، لیاقت یک زندگی خوب را در خودش نمیبینه و هدفی هم نداره.

در اینجا میخوام یک فرمول یا یک قاعده کلی به شما بدم که اگه اون را رعایت کنید، یعنی دارید آگاهانه به فرزندانتون کمک میکنید تا اونها تصورات، باورها و احساسهای خوب و مثبتی نسبت به خودشون داشته باشن و این شروع ساخت یک عزت نفس سالم و واقعیه.

و اما فرمول اینه:

از امروز به بعد هروقت خواستید حرفی به فرزندانتون بگید، برخوردی باهاشون داشته باشید، تنبیه شون کنید و خلاصه هر رفتار و گفتاری که خواستید با اونها داشته باشید، یک لحظه مکث کنید و این سوال را از خودتون بپرسید: ( این حرفی که میخوام بگم و این کاری که میخوام انجام بدم، چه تاثیری روی عزت نفس فرزندم داره؟ این حرف یا عملِ من چه تصوری، چه باوری و چه حسی در فرزندم به وجود میاره؟، آیا احساس خوب، مهم بودن، خواستی بودن و محترم بودن را در او به وجود میاره یا اینکه بر عکس، حس بی ارزشی، تمسخر، تنفر و بی فایده بودن را؟ )

از خودتون بپرسید : ( اگه خودم در این شرایطی که الان فرزندم هست بودم، دوست داشتم پدر یا مادرم چگونه با من رفتار و برخورد میکردن؟، اگه اونها من را درک میکردن و رفتاری در شان یک انسان محترم با من داشتن، بهتر بود یا برعکس؟ )

پاسخ به این سوالات، دقیقا مشخص میکنه که آیا شما دارید عزت نفس فرزندتون را میسازید یا دارید عزت نفس او را تخریب میکنید.

من  این مساله را انکار نمیکنم که خیلی از بچه ها، خیلی مواقع اشتباه میکنن، ولی نوع برخورد ما والدین با اشتباهات فرزندانمون خیلی مهمه. اینکه چطور برخورد کنیم که عزت نفسشون آسیبی نبینه. بنابراین این چند لحظه مکث و پاسخی که به سوالات میدیم، خیلی در نوع حرفی که میخواهیم بزنیم، نوع رفتاری که میخواهیم با اونها داشته باشیم یا نوع برخوردمون با اونها تاثیر میذاره، مخصوصا الان که از اهمیت بسیار بالای عزت نفس در زندگی فرزندانمون آگاه شده ایم.

میدونم که این کار سختیه ( به کار بردن فرمولی که گفتم ) و صد البته، که یک مهارته. ولی اگه شما اون را مرتب به کار ببرید، آرام آرام به عادت تبدیل میشه تا جایی که به طور خودکار، در شرایط مختلف بهترین تصمیم، بهترین رفتار و بهترین برخورد را میتونید با فرزندتون داشته باشید. تا ضمن اینکه به عزت نفسش آسیبی نمیزنید، عزت نفسش را تقویت هم میکنید.

اگه در مورد این مطلب نظر یا تجربه ای دارید، خوشحال میشم نظر یا تجربه تون را از طریق کادر پائین همین صفحه برامون ارسال کنید.

تا قسمت بعد یا حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جایگاه بنر

محتوای دلخواه