قسمت بیستم شاه کلید موفقیت فرزندان

ادامه مبحث آموزش هدفگذاری به فرزندان:

مورد دیگه ای که از طریق اون میتونیم به فرزندمون کمک کنیم، آگاه کردن اونها نسبت به شغل ها و رشته های مختلفه.

وقتی فرزندان ما کارها و شغلهای مختلف را بشناسن و نسبت به اونها آگاهی پیدا کنن، ممکنه با توجه به استعداد ، علاقه یا توانایی که دارن بخوان یکی از اون شغل ها یا کارها را تبدیل به هدف شغلی آینده خودشون بکنن.

متاسفانه مشکلی که گریبانگیر اغلب فرزندان ما شده و خواهد شد اینه که اغلب اونها بدون هدف و بدون برنامه ریزی و بدون در نظر گرفتن استعداد ، علاقه و بدون داشتن آگاهی، وارد برخی رشته های دانشگاهی میشن و سال ها عمر خود را هدر میدن و بعد که بیرون میان فقط یه مدرک دارن، یه مدرکی که نه مهارت پشتشه، نه سواد و نه تجربه، بعد هم گله مند هستن از اینکه ما لیسانس داریم، فوق لیسانس داریم و کار نیست.

ولی برخی از افراد هم هستن که اهداف صحیح و واضح دارن، چشم انداز دارن و برای رسیدن به اهدافشون برنامه ریزی دارن و در نهایت به موفقیت هم میرسن.

پس ، والدین عزیز، خیلی مهمه که ما به عنوان پدر یا مادر بتونیم اهمیت هدفگذاریِ صحیح را به فرزندانمون یاد بدیم  و بعد به اونها کمک کنیم که با انتخاب اهداف صحیح، متناسب با روحیات و تواناییشون  پیشرفت و ترقی کنن.

دوستان عزیز شاید الان بگید که چرا اینقدر این مساله را تکرار میکنی؟ ولی من میگم اگه هزار بار هم این مطلب تکرار بشه کمه. چرا که هدفی که بچه های ما انتخاب می کند تا آخر زندگیشون با اونهاست و تمام جنبه های زندگیشون را تحت تاثیر قرار میده. و باز هم تاکید میکنم متاسفانه خیلی از بچه های ما بدون هدفند و شعار زندگیشون هر چه پیش آید خوش آیده.

پس اگه شما بعنوان پدر یا مادر میخواهید به زندگی و آینده فرزندانتون مسیر و جهت بدید باید به اونها کمک کنید که هدفمند باشن و از اون مهمتر اینکه هدفی را انتخاب کنن که متناسب با روحیات ،خلق و خو ، استعداد ، علاقه و تواناییهاشون باشه. اینطوری کارهایی که باید در راستای رسیدن به اون هدف انجام بدن براشون حکم تفریح را داره و راحت و سریع میتونن به نتیجه برسن.

پس دوستان، سعی کنید رویاها یا استعداد یا علاقه ها و توانایی های فرزندانتون را تبدیل کنید به اهداف اونا و بعد اون اهداف را به دوره های زمانی کوتاه ، متوسط و بلند مدت تقسیم کنید.

بعد اون اهداف را تست کنید ببینید کدام اهداف را بیشتر دوست دارن و به اونها کمک کنید تا اون اهداف را پیگیری کنن تا به نتیجه برسه.

بنابراین، از معجزه تعیین هدف و هدفگذاری فرزندانتون غافل نشید. اهداف همون خواسته های افراد هستن. وقتی ما بتونیم اهداف و خواسته هامون را مشخص کنیم، یواش یواش کارهایی را که باید انجام بدیم غربال میشه و کم کم تمرکز ما بر روی رسیدن به اون خواسته ها و اهداف قرار میگیره و وقتی که بتونیم روی کاری یا رسیدن به خواسته ای تمرکز کنیم مطمئناً اون را بدست میاریم.

بذار خیلی ساده بگم: کسی که هدف داره دیر یا زود به هدفش میرسه…

مثلاً کسی که در هدفگذاری خودش مشخص کرده میخواد پزشکی قبول بشه، کم کم تمام اعمال و رفتارش به جهتی سوق پیدا میکنه که اولویت اصلی زندگیش میشه درس خوندن و درست درس خوندن ، کم کم تفریحات و گشت و گذارها، رفیق بازی ها و … تبدیل میشن به درس خوندن و این تمرکز روی درس خوندن بالاخره تیجه بخش خواهد بود.

یکی از علت هایی که اغلب فرزندان ما بلاتکلیف و سرگردان هستن، نداشتن اهداف واضح ، دقیق و مکتوبه.

وقتی فردی اهداف دقیق ، مکتوب و واضح داشته باشه، خود به خود زندگیش مسیر و جهت پیدا میکنه.

در پایان این بخش چند نکته را در رابطه با شروع تعیین هدف بازگو میکنم:

اول: اینکه به فرزندانتون کمک کنید تا اهدافشون را بشناسن و اونها را مکتوب کنن.

دوم: فواید دستیابی به این اهداف را براشون بازگو کنید.

سوم: به اونها بگید تا هر مانعی که در راه رسیدن به هدف ممکنه با آن روبرو بشن را شناسایی کنن.

چهارم: اینکه باید ببینند آیا برای رسیدن به اون هدف لازمه مهارت یا دانش خاصی را یاد بگیرن؟ که اگر لازمه باید این کار را بکنن.

پنجم: آیا باید با فرد ، گروه یا سازمان خاصی کار کنن؟ اگه جواب مثبته چه کسانی؟

ششم: اولین کاری که لازمه انجام بدن چیه؟ و اون را بنویسن.

هفتم: به اونها بگید که برای رسیدن به اون هدف برای خودشون محدودیت زمانی تعیین کنند مثلا: یک هفته ، یک سال ، پنج سال یا کمتر یا بیشتر.

دوستان امیدوارم این فصل را جدی بگیرید.

چون بحث هدفگذاری خیلی خیلی مهمه و هر چه درباره هدفگذاری بگم کمه.

تمام انسان های موفق بلا استثناء هدفمند بوده و با تلاش و پشتکار به هدفشون رسیده اند و تمام انسان های ناموفق هم بدون استثناء انسان هایی بوده اند که هدف نداشته اند.

مبحث هدفگذاری هم همینجا به اتمام میرسه و امیدوارم مطالب این فصل براتون مفید بوده باشه و از اون نهایت استفاده را بکنید.

در ضمن پیشنهاد میکنم حتما حتما حتما مبحث هدفگذاری را از قسمت محصولات مطالعه کنید. برای مطالعه مبحث هدفگذاری از اینجا هم میتونید اقدام کنید.

اگه در مورد این مطلب نظر یا تجربه ای دارید که فکر میکنید مفیده، خوشحال میشم نظر یا تجربه تون را از طریق کادر پائین همین صفحه برامون ارسال کنید.

تا قسمت بعد یا حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جایگاه بنر

محتوای دلخواه